الجمعة، 10 أبريل 2015
استراتيجية التسويق عبر يوتيوب
استراتيجية التسويق عبر يوتيوب
وانت شغال على youtube
في عوامل كثير لازم تحطها فى الحسبان علشان تظهر فى محرك البحث
1- أختار العنوان فيه كلمات يتم البحث عنها كثيرا مفردات سهلة وموجودة كتير أختار عنوان الحدث فى الأول وبعد كدة هتكتب
اسم شركتك (أو البرنامج ) ورقم الحلقة يبقي آخر حاجة تكتبها فى العنوان
2- توصيف الفيديو مهم جدا
وحقيقة فى المحتوي العربي قليل ما يهتم بيه أحد مع أنه من عوامل الترتيب و ranking فى محرك بحث يوتيوب
لو هتكتب بعد التوصيف اكتب توصيف تانى لقناتك عموما وبعدها
المواقع بتاعت السوشيال بتاعتك موقعك وايميلك مثلا فى التوصيف
3- الكلمات المفتاحية وما أدراك ما الكلمات المفتاحية واهميتها أكتب كلمات مؤثرة وتعبر عن الفيديو الخاص بك
علشان لا تصنف spam وفى الآخر كل الميتاداتا دي بتعمل تزاوج شرعي مع صورة الغلاف
thumbnail ويراعي فيها يكون مقاسها 1280*720 ويكوت فيها عنصر الأبهار والتشويق وتكون متكاملة مع عنوان الفيديو
ركز على passion
جرب كده وقولنا تجاربك
مع تحيات ماركتر مارت للتسويق الالكتروني للشركات والمواقع
https://www.marketermart.com
https://www.marketermart.com
Call To Action
ايه هو ال Call To Action
ال Call to Action هيا الحاجة اللى انتا عاوز ال Reader بتاعك ياخدها
بعد ما يقرأ ال Content اللى انتا كتبته فى ال Post
سواء على ال Facebook او Article او Blog Post أو أياً كان الحاجة اللى انتا كاتبها
ال Call To Action نوعين
1- نوع رخيص أووووى
2- نوع نضيف بصياعة
النوع الرخيص زى أيه بقاا .. زى لو عجبك أضغط لايك و لو معملتش Comment أعرف ان الشيطان هوا اللى ماسكك و لو شوفت البوست دا قول سبحان الله !
و النوع الرخيص دا أساسه ال Brand .. يعنى بيلف و يدور حواليه و من الاخر هوا ال Center و مش مهم أى حاجة تانية و مش مهم رأى الناس حتى
النوع النضيف بصياعة بقاا و دا اللى المفروض نستخدمه يا أخوانااا
زى مثلا :
*قولنا أنتا أيه وجهة نظرك فى الموضوع دا ؟!
*يا ترى حصل معاك الموقف دا قبل كدا ولا لااء و اتصرفت أزاى ؟!
*لو اتحطيت فى موقف زى دا هتعمل أيه ؟!
* مستنى تعرف أيه مننا ال Post اللى جاى ؟
*لو انتا مكان الشخص دا هتتصرف أزاى ؟ و هكذا يعنى
من الاخر خليهم يعملو الحاجة اللى انتا عاوزها بس بصياعة و شياكة كداا
النوع النضيف دا بقا أساسه ال (Customer Centric) و دا كل هدفه أنه يتكلم مع الناس و يفهمهم و يعرف رأيهم
و دا طبعاً بيعٌلى نسبة ال Engagement عندك و بيساعدك أنك تبنى Relationship قوية بينك و بين ال Fans
* خد بالك ان ال Facebook بيظهر ال Posts بتاعتك ل 7% بس من ال Fans .. فا لو أنتا عملت ال Call To Action الصح .. هيحصل Engagement عليها كتير .. فا بالتالى هتظهر لناس كتير يا معلم مش بقولك خليك صايع
خد بالك يا معلم أنتا لو عملت كداا هتقدر كمان تجيب أفكار لل Content بتاعك من خلال أفكار الناس و من خلال الرد بتاعهم
أهتمو ب ال Call To Action
مع تحيات شركة ماركتر مارت للتسوي الالكتروني http://www.marketermart.com/
مع تحيات شركة ماركتر مارت للتسوي الالكتروني http://www.marketermart.com/
كيفية التسويق عبر تويتر
استراتيجية التسويق عبر تويتر
التغريدة المناسبة في الوقت المناسب
لا يمكنك أن تنشر كل التغريدات التي تريدها في نفس الوقت، ولا يمكنك التغريد دائما في نفس الموعد. متتبعوك يتوزعون على دول متعددة عبر مناطق زمنية مختلفة، ولديهم مواعيد مختلفة لاستخدام تويتر. لذلك جدول تغريداتك لكي تنشر آليا في أوقات معينة، لتستطيع الوصول بسهولة لمتتبعيك. خدمة Buffer مناسبة تماما لهذا الغرض، إذ تتيح لك إضافة مجموعة من التغريدات وتحديد الوقت المناسب لنشر وإعادة نشر التغريدات على طول اليوم.
ستحقق فعالية أكبر إذا استطعت معرفة الوقت الذي يستخدم أثناءه متتبعوك تويتر، والوقت الذي تحصل فيه على أكبر تفاعل (ردود، ريتويت...). يمكنك استخدام Tweriod لمعرفة أفضل الأوقات المناسبة للتغريد، ثم جدول تغريداتك للنشر في تلك الأوقات.
قدم لهم ما يريدون لتحصل على ما تريد
إحدى أهم المميزات التي يتيحها تويتر هي إمكانية الأعضاء إعادة نشر (ريتويت) تغريدات معينة. هذه طريقة فعالة تساعد في الترويج بشكل كبير وسريع لحسابات تويتر وللرسائل الدعائية.
لتحصل على أكبر عدد ممكن من إعادة النشر لتغريداتك:
غرد حول شيء فكاهي أو طريف: رغم أنك تستخدم تويتر لأهداف أكثر جدية، إلا أن التغريدات الطريفة هي الأكثر قابلية لإعادة المشاركة. شارك نكتة، خبرا غريبا أو صورة طريفة، وانظر ماذا ستكون النتيجة.
شارك روابط أخرى: التغريدات التي تضم الروابط هي أيضا أكثر قابلية لإعادة المشاركة. قدم لمتتبيعك بعض الفائدة، ولا تروج فقط لروابط الصفحات التي تملكها أو تسوق لها.
اسأل المشاركة: من الأمور غير المفهومة أنك حين تطلب إعادة النشر بشكل صريح ستحصل على ذلك. الكلمة السحرية هنا هي "plz retweet".
استفد من المشاهير: أكتب مدحا حول شخصية شهيرة أو مدحا لمنتج وأضف حساب تويتر خاصته، أو علق على إحدى تغريداتهم. ثمة فرصة كبيرة في أن يقوم صاحب ذلك الحساب بإعادة نشر تغريدتك وستحصل على دعاية مجانية تصل لكل متتبعي ذلك الحساب.
كيف تحصل على المزيد من المتابعين؟
يعتبر الكثيرون بأن الرفع من عدد المتتبعين هو أهم ما يجب التركيز عليه في تويتر. حقيقة هذا غير صحيح البتة، فالمهم هو من يتابعك وليس كم يتابعك. عموما هذه بعض القواعد العامة للرفع من عدد المتتبعين:
التفاعل:
أول قاعدة هي تقديم المحتويات المفيدة والتفاعل المستمر مع المتتبعين. أيضا ساعد متتبعيك في الوصول إلى متتبعين آخرين بالترويج لما يكتبونه، إن كان مهما.
التدوين:
من الجيد أن يكون لديك مدونة شخصية تدون فيها وتتواصل من خلالها بأريحية أكبر مع متتبعيك. لكن الطريقة الأفضل للحصول في كل مرة على متتبعين جدد هي التدوين في مدونات الآخرين. أرسل مقالاتك للنشر في المدونات الأخرى التي يهمك تخصصها، وأدرج مع التدوينة بيانتك الشخصية وحساب تويتر خاصتك.
الأدلة
: أضف نفسك لأدلة حسابات تويتر، مثل متوترون وWeFollow.
تابع المزيد: تابع أشخاص آخرين يشاركونك اهتماماتك (لكن لا تتوقف عن متابعتهم بمجرد أن يبدؤوا هم في متابعتك!)
دع المتابعين يتعرفون عليك أكثر
لا فائدة لأن تدخل تويتر فقط لتنشر الروابط وتسوق لمنتجاتك أو لما تكتبه في مدونتك. عليك أن تكون أكثر فائدة للمتتبعين: ساعد المتتبعين حين يستفسر أحدهم عن معلومة معينة أو يطلب حلا لمشكلة يعاني منها. شارك أراءك الشخصية حول القضايا العامة ودع المتتبعين يقتربون من شخصيتك أكثر وأكثر. استخدم اسمك الحقيقي وصورتك الحقيقية، واكتب وصفا معبرا في ملفك الشخصي.
مع تحيات ماركتر مارت للتسويق الالكتروني للشركات والمواقعhttp://www.marketermart.com/
الاشتراك في:
الرسائل (Atom)
الفرق بين التسويق الالكترونى والتسويق التقليدى
الفرق بين التسويق الالكترونى والتسويق التقليدى التسويق التقليدى :- هو تسويق منتج او خدمة ما لشركة او مؤسسة عن طريق ارسال مندوبها الى...